Online geven is een belangrijke aanvulling op de traditionele manier van geven binnen Actie Kerkbalans. We zetten de voordelen op een rij:

1. Het zorgt voor meer gemak voor kerkleden

Online geven sluit aan bij de digitale wereld die veel kerkleden inmiddels gewend zijn. Het maakt het makkelijker voor hen om een bedrag toe te zeggen én te geven. Een gift is letterlijk met een paar kliks geregeld en het zijn echt niet meer alleen jonge mensen die daar het voordeel van inzien. Het verschilt per persoon of iemand liever digitaal een toezegging doet of liever per papier. Daarom is het belangrijk ook de traditionele manier van geven te blijven aanbieden.

2. Het zorgt voor hogere opbrengsten

Uit ervaring weten we inmiddels dat de opbrengst voor Actie Kerkbalans hoger wordt als digitaal geven als betaalmogelijkheid wordt toegevoegd. Dit komt allereerst doordat een grote groep kerkleden online geven laagdrempeliger ervaart dan het invullen van formulieren. Dit geldt voor de grote groep kerkleden tussen de pakweg 20 en 70 jaar. Opvallend is daarnaast dat het bedrag dat mensen geven, bij een online gift in de regel hoger is.

3. U kunt het tekort aan vrijwilligers opvangen

Veel kerken hebben moeite voldoende vrijwilligers te vinden die in januari de formulieren willen rondbrengen en twee weken later weer ophalen. U kunt dit opvangen door ook het giftverzoek digitaal te versturen. Natuurlijk hoeft dit niet gelijk bij iedereen. U kunt onderscheid maken tussen kerkleden waarbij een vrijwilliger aan de deur komt én kerkleden die u per mail benadert. Voor die laatste groep is het wel belangrijk deze mail vooraf goed te introduceren: ‘u bent gewend dat we langskomen, maar dit jaar sturen we u het jaarlijkse verzoek digitaal. Houd uw mailbox in de gaten’. Ook kunt u ervoor kiezen dat kerkleden zich aanmelden om digitaal deel te nemen. Niet iedereen die een e-mailadres heeft, wil ook digitaal meedoen. Doe jaarlijks een oproep voor gewijzigde mailadressen zodat de gegevens up-to-date zijn!

4. Het bespaart u veel tijd

Online giften zijn heel goed te koppelen aan de ledenadministratie. Daardoor wordt de gift in de administratie vanzelf bij de juiste persoon geregistreerd. Dat scheelt een hele hoop handmatig invulwerk. Het is daarmee tegelijk ook nog eens minder foutgevoelig.

Aan de slag

Er zijn veel verschillende manieren waarop u online geven kunt aanbieden.
We zetten de vier meest voorkomende mogelijkheden voor digitaal geven aan Actie Kerkbalans op een rij, met uitleg hoe u dit kunt uitvoeren.

1. Online doneren via kerkapps

Er zijn diverse kerkapps waarmee u digitaal kunt geven aan de collecte, maar wist u ook dat u kunt geven aan Actie Kerkbalans via de kerkapp? Daarmee wordt het geven een stuk laagdrempeliger wordt. Wij maken u graag wegwijs.
Lees meer

2. Online doneren met een link via de e-mail

Een andere veelgebruikte vorm van online geven, is met een link via de e-mail. Bijna alle mensen hebben een e-mailadres en checken dagelijks of zelfs vaker hun mailbox. Het maakt e-mail een interessant middel om kerkleden te vragen hun bijdrage in orde te maken.
Lees meer

3. Online geven met QR-codes

Ook met een QR-code is het mogelijk mensen makkelijk en snel online een donatie te laten doen. Steeds meer organisaties maken gebruik van QR-codes, zo ook kerken. Kerkleden scannen de code met de camera van hun mobiele telefoon en komen zo bij een online betaalomgeving.
Lees meer

4. Online geven via de site van uw kerk

De website van uw lokale gemeente of parochie is vertrouwd en herkenbaar voor kerkleden. Daarom is dit een mooie plek om leden naartoe te verwijzen voor het doen van een online donatie. Wel zo helder!
Online doneren met een link via de website

Tips op weg naar online geven

Klaar voor de stap? We helpen u op weg met een aantal tips.

  1. 1. Het is goed om te weten dat het een stap is naar online geven. Als u hier kosten voor maakt, is dat heel goed te verantwoorden. Als u te lang vasthoudt aan alleen een papieren geefoptie, dan loopt uw kerk de komende jaren echt geld mis.
  2. 2. Bied online geven als extra mogelijkheid aan, niet als vervanger van het papieren formulier. Verandering kan spannend zijn en heeft tijd nodig.
  3. 3. Communiceer duidelijk aan kerkleden waarom u deze digitale mogelijkheden aanbiedt. Denk aan: we willen het voor u makkelijker maken, we hebben een tekort aan vrijwilligers, we willen papier/tijd besparen, we willen meegaan met onze tijd etc.
  4. 4. Als u iets moet regelen, begin dan op tijd (het liefst in september of oktober). Online geven moet namelijk wel technisch ondersteund worden, zeker wanneer u kiest voor een koppeling met de ledenadministratie (wat aan te raden is).
  5. 5. Start eventueel met een kleine groep als proef. Denk aan de kerkenraad of een andere groep van zeer betrokken mensen, parallel aan de reguliere Actie Kerkbalans. Zo kunt u laagdrempelig kennismaken met de mogelijkheden.
  6. We bedanken André Boer, accountmanager bij Appostel, voor zijn input bij de totstandkoming van de teksten over online geven.