Moeten we een financieel overzicht toevoegen?

Ja, maar zorg ervoor dat het makkelijk te interpreteren is, dus met een korte begroting. Maak dit visueel met een grafiek of cirkeldiagram.

Als een kerk veel vermogen heeft, waar en hoe vermelden we dat dan?

Dat hoeft u niet te vermelden in uw brief of flyer. U kunt er wel in uw parochie- of kerkblad of op de website iets over uitleggen.

Schenden we de privacy van mensen als we segmenteren op gifthoogte?

Nee, zo lang u zorgvuldig met de gegevens omgaat, is het volkomen legitiem om ‘grote gevers’ anders te benaderen dan kleinere gevers. Hoe persoonlijker de benadering is, hoe beter. Hierbij geldt ook: durf te vragen! Vaak zijn we daar als kerk te bescheiden in.

Wij schrijven voor Actie Kerkbalans altijd alle leden aan, dat levert toch extra geld op?

Leden die al jaren niet reageren, kunt u beter op een andere manier benaderen. Voor vrijwilligers is het namelijk niet heel motiverend om deze adressen te bezoeken. U kunt ervoor kiezen om deze adressen een vrijblijvend verzoek te sturen, door een aanpaste brief toe te voegen waarmee ze eenmalig een gift kunnen overmaken of met een QR-code kunnen geven zodat de envelop niet opgehaald hoeft te worden. Bekijk eens de voorbeeldbrieven voor verschillende doelgroepen en de voorbeeldbrieven van de Oud-Katholieke Kerk in Nederland!

Kunnen we elk jaar een verhoging van de bijdrage vragen?

Mensen weten dat alles elk jaar duurder wordt, dus jaarlijks een kleine verhoging vragen is geen probleem.

Moeten we in de brief het bedrag noemen dat vorig jaar is betaald?

Ja, dat is handig voor de gever, dan hoeft die het niet na te zoeken. Bovendien maakt het een zorgvuldige indruk. Ook kunt u in de brief een verhoging voor te stellen van het eerder gegeven bedrag.

Moeten we werken met een concreet richtbedrag?

Het is effectief om met richtbedragen te werken, maar let op twee dingen. 1: Noem het richtbedrag niet bij mensen die meer betalen dan dat bedrag. 2: Als mensen een veel kleiner bedrag geven, zal de sprong naar het richtbedrag te groot zijn en werkt het averechts.

Kunnen we een percentage van het inkomen noemen als richtbedrag?

De bisdommen van de RKK stimuleren het hanteren 1 procent van het netto-inkomen als richtbedrag. Het voordeel van een percentage is, dat het gerelateerd is aan iemands financiële situatie. Maar let op: het kan zijn dat mensen de afgelopen jaren méér gaven dan die 1 procent.

Als mensen niet betalen, willen we ze eigenlijk ook geen kerkblad meer sturen. Wat is wijsheid?

Het kerk- of parochieblad is dan vaak nog uw enige contactmoment met de leden. Verbreek dat liever niet. Blijf het blad toesturen, eventueel alleen rond de hoogtijdagen. Of vraag deze doelgroep één keer per jaar een vrijwillige bijdrage voor het ontvangen van het kerkblad.

Moet de envelop voor Actie Kerkbalans naast een brief ook een folder bevatten?

Ja, een persoonlijk bericht bij de mailing is erg belangrijk. Stuurt u alleen een brief, dan kan dat dwingend en ‘graaierig’ overkomen. Een brief maakt het giftverzoek persoonlijk en is effectief omdat u een concreet bedrag kunt vragen, gebaseerd op eerdere bijdragen van het betreffende kerklid. In de flyer kunt u meer aanvullende informatie geven waar het geld voor wordt gebruikt.