Tips voor het promoten van Actie Kerkbalans op social media
Social media zijn in deze tijd niet meer weg te denken. Verreweg de meeste mensen brengen dagelijks tijd door op kanalen als Instagram, Facebook en X. Daarom is het belangrijk ook als Actie Kerkbalans op deze plekken aanwezig te zijn! Social media kunnen u enorm helpen uw actie onder de aandacht te brengen en te houden.
Heeft jullie kerk of parochie een Facebook- of Instagramaccount? Promoot daar dan ook Actie Kerkbalans. Op Instagram zijn veel jongeren actief en dit is een goede plek om Actie Kerkbalans onder de aandacht te brengen en uit te leggen wat deze belangrijke inzamelingsactie voor de kerk precies inhoudt. Een manier om Instagram toe te passen is bijvoorbeeld door veelgestelde vragen te delen en deze vragen beantwoorden. Ga hierbij echt terug naar de basis: waarom zou je geven aan Actie Kerkbalans? Hoeveel moet je geven aan Actie Kerkbalans? Hoe kan je geven? Wanneer wordt Actie Kerkbalans gehouden?
Ook is het een idee om foto’s te delen van activiteiten die er afgelopen jaar allemaal zijn geweest. Die activiteiten zijn mogelijk dankzij Actie Kerkbalans. Zo wordt gelijk beeldend wat er allemaal met het gedaan wordt.
Daarnaast lenen deze kanalen zich perfect voor het delen van een video/reel. Neem een leuke video of maak er een Q&A van waarin je de vragen beantwoordt! Zo krijgen de kerkleden regelmatig Actie Kerkbalans voorbij.
We helpen u uw actie onder de aandacht te brengen op social media en hebben vier tips op een rij gezet. Maak hiervoor gebruik van de video, het beeldmateriaal en bijbehorende voorbeeldteksten.
Vier tips voor het promoten op social media
- Bedenk goed wat u wilt delen
Kijk naar uw volgers op social media en vraag u af welke informatie voor hen interessant is. Net als bij een wervende brief, geldt ook hier dat concrete informatie over de eigen kerk het meest wordt gewaardeerd. Communiceer bijvoorbeeld helder over de doelen waar uw kerk de inkomsten uit Actie Kerkbalans voor nodig heeft, want mensen geven sneller wanneer ze weten waarvoor ze geven.
- Neem hashtags op in uw beschrijving
Hashtags zijn belangrijk om met uw bericht meer likes of volgers te krijgen. Een hashtag is een trefwoord gemarkeerd met het hash-symbool (#) die helpt om inhoud op social media te organiseren en beter vindbaar te maken. Er zijn voor Actie Kerkbalans een aantal hashtags die we standaard of heel regelmatig gebruiken, zoals: #actiekerkbalans, #kerkbalans, #samenkerkzijn, #doemee, #geefvandaagvoordekerkvanmorgen en #actie.
- Vraag kerkleden de posts te delen
Het mooie van social media is dat een bericht met één klik gedeeld kan worden en op die manier veel mensen kan bereiken. Moedig kerkleden daarom aan om uw posts over Actie Kerkbalans te delen. Doe dit bijvoorbeeld tijdens of na afloop van een dienst of viering, met een oproep in het parochie- of kerkblad of in een digitale nieuwsbrief. Ook in de beschrijving bij een post zelf kunt u de lezer natuurlijk vragen om het betreffende bericht te delen.
- Gebruik ijkmomenten rondom uw actie
Naast de voorbeeldteksten van Actie Kerkbalans, kunt u ook eigen posts plaatsen, bijvoorbeeld op belangrijke momenten voorafgaand of tijdens de actieperiode. Denk hierbij aan het delen van een leuke foto van het uitrollen van de rode loper of van het startmoment. Of maak een leuke groepsfoto van uw vrijwilligers en kondig daarmee aan dat kerkleden één van deze mensen aan de deur kunnen verwachten.