In de webshop vindt u verschillende folders met een standaardtekst en bijpassende fotografie. U kunt er ook voor kiezen om zelf een folder te maken die aansluit op de situatie van uw gemeente of parochie. Ook die mogelijkheid vindt u in de webshop.

Het is goed om in een folder een extra toelichting te geven over Actie Kerkbalans. Een goede wervingsfolder is kort, krachtig en gericht op actie en geldwerving. Zorg voor zoveel mogelijk lokale herkenbaarheid. Kies ook voor weinig tekst, maar meer afbeeldingen. Een goede folder bestaat zeker voor de helft uit beeldmateriaal. Een wervingsfolder behoeft geen uitgebreide informatie of verantwoording. Gebruik bijvoorbeeld een eenvoudig diagram om te laten weten hoeveel geld nodig is en waarvoor.

Met een folder kunt u de argumenten uit de brieftekst verder onderbouwen. Geef aan hoeveel geld er nodig is, maar vooral waarvoor en waarom. Naast feitelijke informatie werken testimonials goed. Testimonials zijn uitspraken van mensen die bij het onderwerp betrokken zijn.

Opbouw van de folder

Een goede wervende folder bestaat uit de volgende componenten:

  • Pakkende koptekst en thema.
  • Korte intro.
  • Motiverende artikelen en testimonials die benadrukken waar het geld voor nodig is en waarom.
  • Beperkte feitelijke informatie door diagram.
  • Teasers en streamers: korte citaten die de aandacht trekken, vaak in een kader in de tekst.
  • Colofon: informatie hoe men kan meedoen.
  • Duidelijke responsmogelijkheid, soms dubbelop.

Schrijfstijl van de folder

Een wervende folder is anders dan een informatieve folder of een artikel in een kerkblad. Het gaat om korte, wervende teksten die tot actie oproepen. Het vergt ook een andere schrijfstijl. Hieronder enkele tips:

  • Gebruik een actieve stijl in de tegenwoordige tijd.
  • Beperk het gebruik van hulpwerkwoorden.
  • Gebruik zo min mogelijk lange zinnen en wissel die af met korte.
  • Wees ‘to the point’.
  • Schrijf in de wij-vorm.
  • Gebruik positieve woorden.
  • Gebruik spreektaal.
  • Roep op tot actie en maak duidelijk hoe men kan meedoen.
  • Schrijf korte alinea’s.
  • Gebruik ChatGPT om de informatie te herschrijven tot een toegankelijke tekst.

Voorbeelden van verboden woorden

  • Ten behoeve van
  • Indien
  • Reeds
  • Hetgeen
  • Teneinde
  • Eveneens
  • Echter
  • Middels
  • Desalniettemin

Opmaak van de folder

Een folder moet snel een goede indruk geven waarom iemand mee zou moeten doen. Hoe concreter, hoe beter. Dit kan worden versterkt door de opmaak. Hier volgen enkele tips:

  • Liefst één, max. twee A4 (twee of vier pagina’s).
  • Voor- en achterzijde en rechterpagina worden het beste bekeken.
  • Deel de artikelen in kolommen en kaders.
  • Houd rekening met de vouwwijze.
  • Gebruik afbeeldingen of foto’s
  • Gebruik foto’s van vrolijke mensen en zorg dat de gezichten goed zichtbaar zijn.