Nieuw startmoment Actie Kerkbalans: kerken rollen letterlijk de rode loper uit!

De jaarlijkse Actie Kerkbalans, de grootste fondsenwervende actie van Nederland, organiseert in 2021 door heel Nederland opvallende startmomenten volgens een geheel nieuw concept. Plaatselijke kerken rollen voor de toegangsdeur letterlijk de rode loper uit met daarop de nieuwe slogan ‘Geef vandaag voor de kerk van morgen’. Actie Kerkbalans geeft de eerste honderd rode lopers gratis weg.

Het thema van de Actie in 2021 is ‘Geef vandaag voor de kerk van morgen’, een thema dat terugkomt bij het startmoment. Kerken worden namelijk gevraagd om de rode loper uit te laten rollen door vertegenwoordigers uit verschillende generaties. Op die manier maakt de kerk direct zichtbaar dat zij uitnodigend is naar alle generaties en dat de kerk toekomst heeft.

Bij de rode loper ontvangen deelnemende parochies en gemeenten tips om hun startmoment corona-proof uit te voeren. Ook is er dit jaar een protocol opgesteld voor de lopers van Actie Kerkbalans om veilig langs de deuren te kunnen gaan.

Plek van verbinding

Door de maatregelen rond corona zijn mensen meer en meer op zichzelf en hun kleine kring aangewezen en dan is de kerk een plek van verbinding, al dan niet via internet. Vandaar dat Kerkbalans juist nu oproept om gul te geven en de bijdrage voor ondersteuning van de plaatselijke kerk niet over te slaan. Ook al omdat de vaste kosten van de kerk doorgaan en er extra uitgaven worden gedaan om contact te houden met parochianen en gemeenteleden.

Rode loper biedt unieke kans

Kerken en parochies kunnen de rode loper bestellen via de geheel vernieuwde website www.kerkbalans.nl. De eerste 100 exemplaren (50 stuks voor de eerste aanmelders uit de deelnemende protestantse kerken en 50 stuks voor de eerste aanmelders uit deelnemende katholieke kerken) zijn gratis te reserveren. De rode loper is een unieke kans om te laten zien dat de verschillende generaties zich inzetten voor een gezamenlijke toekomst, onder het thema ‘Geef vandaag voor de kerk van morgen’.