E-mail is één van de meest gebruikte communicatiemiddelen van deze tijd. Bijna alle mensen hebben een mailadres en checken dagelijks of zelfs vaker hun inbox. Het maakt e-mail een interessant middel om kerkleden te informeren over Actie Kerkbalans en te vragen bij te dragen voor hun lokale kerk.

Voordelen op een rij

Werven via e-mail heeft verschillende voordelen. We zetten ze op en rij:

  1. Gemakkelijk:
    Wanneer u uw boodschap klaar hebt, kunt u deze met één druk op de knop verzenden.
  2. Snel:
    een mail komt aan op het moment dat u deze verzendt. Daarbij bent u geen tijd kwijt met rondbrengen.
  3. Goedkoper:
    u betaalt geen kosten meer voor papier en inkt. Ook nog eens duurzaam!
  4. Laagdrempelig doorlezen:
    met een link verwijst u kerkleden heel gemakkelijk door naar andere online informatie, zoals een pagina op de website van uw kerk of een online toezeggingsformulier.
  5. Direct doneren:
    ook kunt kerkleden vanuit de mail direct doorsturen naar een online betaalomgeving om hun bijdrage aan Actie Kerkbalans over te maken.

Mails versturen met speciale e-mailsoftware

Wordt er vanuit uw kerk of parochie al een digitale nieuwsbief verstuurd met e-mailmarketing software? Dan kunt u waarschijnlijk gemakkelijk gebruikmaken van deze software of applicatie om ook de Actie Kerkbalans-mails te versturen. Gebruikt uw kerk of parochie nog niet zo’n programma? Dan is Actie Kerkbalans misschien een goede aanleiding om daarmee te beginnen. Er zijn verschillende gebruiksvriendelijke programma’s voor e-mailmarketing gratis beschikbaar. Veelgebruikte programma’s zijn bijvoorbeeld Mailchimp en Laposta, waar u tot 2.000 relaties en 10.000 mails per maand kosteloos gebruik van kunt maken.

De voordelen op een rij:

  • Mails zien er professioneel en verzorgd uit
  • U kunt op een overzichtelijke manier meerdere onderwerpen of artikelen onder elkaar plaatsen
  • U kunt precies volgen wie de mails opent en op welke links wordt geklikt

Versturen zonder programma

Natuurlijk kunt u een mail ook zonder programma versturen vanuit uw eigen mailaccount of dat van de kerk. U plakt de tekst in een nieuw bericht en klikt op verzenden. Nadeel hiervan is dat u de mail geen opmaak mee kunt geven. Wilt u dit wel? Dan kunt u de mail opmaken in bijvoorbeeld Word, opslaan als pdf en als bijlage in een mail meesturen.

Tips voor een goede e-mail

1. Verzend de mail vanuit een ‘kerkelijk’ account
Veel mails belanden ongelezen in de digitale prullenmand. Om dit te voorkomen, is het belangrijk dat kerkleden de afzender gelijk herkennen. Als direct duidelijk is dat de mail afkomstig is van hun lokale kerk, zullen zij eerder geneigd zijn de mail te openen.

2. Bedenk een overtuigend onderwerp
Door uw e-mail een goed onderwerp mee te geven, is in één oogopslag duidelijk waar de mail over gaat. U kunt hier ook direct een bepaalde urgentie meegeven. Het onderwerp is voor de ontvanger zichtbaar in het overzicht van inkomende mails. Het helpt hen te beslissen of ze de mail direct willen lezen of pas op een later moment. Ook helpt het onderwerp om mails weer terug te vinden.

3. Vermeld de belangrijkste informatie aan het begin
De meeste mensen ontvangen meerdere mails per dag. Zij scrollen vaak ook snel door de inhoud heen. Zorg er daarom voor dat u snel tot de kern van uw boodschap komt.

4. Structureer de inhoud op een compacte en overzichtelijke manier
Een paar korte berichten worden vaak beter gelezen dan een lang bericht. Zorg er daarom voor dat het geheel compact en zo ook overzichtelijk blijft.

5. Voeg afbeeldingen toe

6. Wees consequent in het gebruik van lettertype en lettergrootte

7. Plaats linkjes naar waardevolle extra informatie